BOMA, Katrin en Makita vieren dit jaar hun 50-jarig jubileum. We stappen terug in de tijd, naar hun missie van onze 3 partners en de verbinding met de schoonmakers. Niet voor niets steunen zij al 2 jaar het hele Schoonmaker van het Jaar-verkiezingstraject. “Deze verkiezing biedt een platform om de verhalen van de schoonmakers te delen”, reageert BOMA. “De waardering voor schoonmakers is positief”, schrijft Katrin. “Erkenning voor een groep mensen die zeer belangrijk werk verricht en onzichtbaar is, legt Makita uit.

Wie heeft Katrin opgericht?
Het woord Katrin heeft alles te maken met de Metsä Tissue Katrinefors-fabriek. Deze fabriek, opgericht in 1765 door Anders Rodin, werd genoemd naar zijn vrouw, Anna Catarina Fors en vormt de oorsprong van het merk Katrin, onderdeel van Metsä Tissue.

 Wat was de intentie dat jullie bedrijf merk in 1974 is ontstaan? In 2024 nog steeds bewust, positief en krachtig?
De intentie voor Katrin was én blijft om veilig en betrouwbaar hygiënepapier aan te bieden. Duurzaamheid staat centraal door onze unieke waardeketen: van Scandinavische bossen tot eindgebruikers. We laten veel meer bomen groeien dan we gebruiken; we gebruiken bij de productie elk deel van de boom zodat niets verloren gaat; we houden de biodiversiteit in stand en we stimuleren minder verbruik en minder afval, want dat is goed voor het milieu.

Hoe vieren jullie het 50-jarig jubileum?
Met een feestje samen met onze groothandelaars tijdens de Interclean-beurs in mei 2024 in Amsterdam.

Wat was, is en blijft de verbinding met de schoonmakers?
Onze compassie met de schoonmakers is simpel: wij weten als geen ander hoe belangrijk het is, dat de belangrijkste plek ter wereld – het toilet – schoon is. Schoonmaken is echt vakwerk en dat verdient enorm veel respect!

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
Bij deze verkiezing staan de schoonmakers zelf in de spotlights en krijgen zij de waardering die zij ook verdienen. Dat is ontzettend positief. We willen dat dan ook graag ondersteunen.

Wie heeft BOMA opgericht?
In 1974 is BOMA opgericht door Frank Wildiers en Walter Bresseleers. Zij zijn gestart met de verkoop van BOrstels en MAtten. Vandaag de dag is BOMA nog steeds een familiebedrijf met de tweede generatie, actief met 13 vestigingen in de BeNeLuxFr.

Kijk en luister je mee met het interview met Walter Bresseleers over het 50-jarig bestaan van BOMA.

Wat was de intentie dat jullie bedrijf in 1974 is ontstaan? In 2024 nog steeds bewust, positief en krachtig?
Beide oprichters hadden een passie voor de schoonmaak en voor hun werk. Zo was de overtuiging van Walter Bresseleers, dat je je werk met een glimlach moest doen. Dit heeft geresulteerd in de kreten ‘Enjoy with BOMA’ en ‘Enjoy your cleaning’, wat we tot op de dag van vandaag nog steeds in vele uitingen gebruiken.

Hoe vieren jullie het 50-jarig jubileum?
Gedurende het hele jaar communiceren we hierover, zowel intern als extern. Er zijn 2 grote momenten waarop we dit vieren. De eerste keer dat we ons jubileum vieren is tijdens Interclean in ons BOMA c@fé. Daarnaast nodigen we onze bomito’s, klanten en andere relaties uit om dit met ons te vieren op 19 september in Antwerpen tijdens een groot feest.

Wat was, is en blijft de verbinding met de schoonmakers?
Bij BOMA begrijpen we dat schoonmakers aan de basis staan voor schone omgevingen. We blijven ons inzetten om hen te ondersteunen met hoogwaardige producten, training en ondersteuning. Tegelijkertijd streven we ernaar om hun werk efficiënter, veiliger en effectiever te maken, terwijl we ook hun welzijn en professionele ontwikkeling bevorderen.

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
De verkiezing Schoonmaker van het Jaar is voor BOMA van belang, omdat het ons de gelegenheid biedt om de toewijding, vaardigheden en het harde werk van schoonmakers te erkennen en te waarderen. Schoonmakers zijn vaak onzichtbare helden, die dag in dag uit hard werken om ervoor te zorgen dat onze omgevingen schoon, gezond en leefbaar blijven. Met deze verkiezing wordt een platform geboden om hun verhalen te delen. Bovendien draagt de verkiezing bij aan het respect voor het beroep van schoonmaker. Het laat zien dat schoonmaken niet zomaar een bijzaak is, maar een essentiële dienst die bijdraagt aan het welzijn van ons allemaal!

Wie heeft Makita opgericht?
Makita werd opgericht door Mosaburo Makita in 1915 in Nagoya, Japan. Het bedrijf begon oorspronkelijk als een verkoop- en reparatiebedrijf voor verlichting, motoren en transformatoren.

Wat was de intentie dat jullie bedrijf in 1974 is ontstaan? In 2024 nog steeds bewust, positief en krachtig?
Hoewel Makita in 1915 werd opgericht, 1974 was een belangrijk jaar voor het bedrijf vanwege de uitbreiding naar nieuwe markten, zoals onder andere Nederland. De intentie was en is om de professionele gereedschapsmarkt wereldwijd te betreden en betrouwbare gereedschappen te leveren, die de productiviteit en efficiëntie van vakmensen verhogen.

Hoe vieren jullie het 50-jarig jubileum?
We hebben een dealerdag georganiseerd waar we activiteiten hebben georganiseerd en waar leveranciers met nieuwe producten konden gaan werken. Daarnaast hebben we onze dealers vanaf het eerste uur in het zonnetje gezet en is er een Presidents Dinner, begin september. 

Wat was, is en blijft de verbinding met de schoonmakers?
Makita wordt een steeds belangrijkere speler in de professionele schoonmaak. Het productengamma breidt jaarlijks uit en verbinding met schoonmakers zit hem vooral in de ontwikkeling van nieuwe producten belangrijke uitgangspunten vooropstellen, zoals ergonomie, efficiënte en gebruiksgemak. Wanneer je als bedrijf je personeel goed machines geeft, wordt het werkt makkelijker. Hierdoor neemt het werkplezier absoluut toe.

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
Deze verkiezing is zo belangrijk, omdat het een erkenning is voor een groep mensen die zeer belangrijk werk verricht maar helaas ook vaak te onzichtbaar is. Door partner te zijn van deze verkiezing hoopt Makita vooral het bewustzijn van schoonmaak en waardering van schoonmaakmedewerkers te verhogen. Schoonmakers mogen veel trotser zijn op hun werk dan dat wij het vaak zien.