De Schoonmaker van het Jaar-verkiezing krijgt steun van 17 fijne partners. Om de GOUD PLUS-partners nóg beter te leren kennen, stellen we 5 vragen. Ook aan Ben van de Scheur, Global Ambassador van i-team Global, want i-team denkt altijd mee met en voor de schoonmaker. Praktisch, wetenschappelijk en duurzaam. Met hun hulpmiddelen is het evenwicht gevonden tussen mens, milieu, economie en persoonlijke omstandigheden om optimaal te kunnen functioneren. i-team Global steunt wederom de nationale verkiezing. Met vreugde en passie!
Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en jij besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
Op 1 december 2018 stapte ik i-team Global binnen. Daarvoor werkte ik als interim-manager in veel branches, zoals de bouw-, IT, vastgoed- en bankensector. Ik wil altijd mijn ambities realiseren. Frank van der Ven vroeg mij om bij i-team te komen werken; het raakte me. Zijn drang van innovatiekracht draagt het hele team. Samen maken we impact. We hebben de stap van low tech naar high tech-industrie gezet. We ontwerpen, produceren en vermarkten dus high tech-oplossingen. Echt een nieuwe technologie.
Wat is de kracht van jullie bedrijf/brancheorganisatie?
Onze basis, onze kracht is de schoonmaker. Met passie, plezier, herkenning en erkenning. We hebben aandacht voor innovatie, ergonomie en duurzaamheid. Onze reinigingsmachines en -producten zorgen voor veiligheid, de mens en het gebouw. Het eindresultaat zorgt voor tevreden klanten. Ons meest bekende product, de i-mop (een verticale schrobzuigmachine), is modulair gebouwd, dus gaat er een onderdeel kapot dan kun dat onderdeel heel gemakkelijk vervangen. We onderscheiden ons hierin van concurrenten die hun machines nog niet modulair hebben opgebouwd. We zetten ook steeds meer in op het ‘refurbishen’ van onze apparaten en we zijn druk bezig met een programma. Onze machines kunnen zo lang mogelijk in gebruik blijven en dat is goed voor de planeet en portemonnee.
Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
Het schoonmaakvak geeft te weinig erkenning en waardering. Eigenlijk is het te vaak een ‘klachtenbusiness’. Het grote aanbod aan schoonmaakopleidingen en aan machines, middelen en materialen; dat is er. Schoonmakers verdienen aandacht van hun werkgever en collega’s. Ze willen gezien worden, dus is dagschoonmaak een goede optie.
Wat is jouw meest populaire blog of column?
Ik schrijf zelf geen columns, maar geniet wel van de sarcastische columns van Marcel van Roosmalen. Voor i-team denk ik aan deze blog: ‘i-mop vs. een mop met emmer: wat is ergonomischer?’. De blog onthult een duidelijke winnaar en is wetenschappelijk onderbouwd.
Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
Alle schoonmakers staan in de belangstelling. De verkiezing zorgt voor zichtbaarheid van de schoonmaker, met aandacht en erkenning. Naar mijn mening geven we met dit evenement alle schoonmakers een podium, niet alleen de finalisten die gekozen worden. Geweldig, toch?