De Schoonmaker van het Jaar is, net als de Oscar voor de filmindustrie, de belangrijkste prijs voor de schoonmaakbranche. “Het is een oprechte erkenning voor de schoonmakers, want zij verdienen echt veel meer waardering en respect. Bijvoorbeeld van kantoormedewerkers, gasten, patiënten en/of cliënten. Waar je als mens ook naar binnenloopt, werkt of verblijft, je ervaart jouw beleving als een omgeving niet schoon is of er ligt troep op de grond. Daar stoor je je dan aan. Kijk eens met een andere bril naar schoonmaak, kijk positief en met respect naar alles wat schoon is. Ook naar de schoonmaker; zo’n 150.000 in Nederland. Op 20 september vindt zo’n positief evenement plaats, het verkiezingsfeest Schoonmaker van het Jaar. Het wordt écht een glitter- en glamourparty met de 10 finalisten en hun familie, collega’s, opdrachtgever en werkgever. De rode loper ligt al uitgerold in het Fulco Theater in IJsselstein. Samen het gevoel van de imposante Oscar-uitreiking beleven, dat gaat ons lukken!”, overtuigen presentator Herman Busch en co-hosts, Antonio Kouwenberg en Gavin Raaijen.
Wie wint dit jaar de wisselbeker van 50 centimeter hoog? Ada le Blanc van Eurest, Aneta Kubiak van Gemeente Borsele, Beatrice Amponsah van EW Facility Services, Chantal van Lieshout-Klomp van Succlean, Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak, Kevin van Haren van Hommerson Schoonmaakbedrijf, Luis Manuel Dias Fernandes van Gom, Marcel de Looze van EW Facility Services, Naveed Rajput van Vebego Cleaning Services en Nisa Bholai van Gom Zorg maken kans. Zij zijn van de dit jaar 120 aangemelde uitblinkers samen met 20 anderen in de halve finale gekomen en door de jurering zijn zij nu finalist: “Zij betreden op 20 september de rode loper en komen op het podium. Hoe spannend is dat? Heel spannend!”
Verbinding met mensen
“Schoonmakers staan dagelijks in verbinding met opdrachtgevers, met mensen die zij een schone omgeving bieden. Of het nu om het openbaar vervoer gaat of om de zorg, op kantoor of in een restaurant: de schoonmakers zorgen voor welzijn en ‘wel voelen’. Overal. Elke dag opnieuw. Hun inzet leidt tot een positieve impact op ieder mens, in welke omgeving dan ook”, onderbouwt Herman Busch, de anchor-man van het verkiezingsfeest, zijn passie en betrokkenheid bij de schoonmaakmens. Herman is al meer dan 40 jaar als mensen-mens directeur actief in de schoonmaak, met specialisatie in de gezondheidszorg. “In de zorg draait het om mensen: patiënten en bewoners. Zorgmedewerkers, artsen en verpleegkundigen spelen hierin een belangrijke rol. Ook schoonmakers zijn van cruciaal belang.”
Verbinding met schoonmaken
Co-host Gavin Raaijen is bekend van TikTok, de clean fluencer heet Gavin Cleany. “Ik vind het belangrijk om niet alleen de beste schoonmaakoplossing te laten zien, maar ook om uit te leggen waarom product A wel werkt en product B niet. Dan blijft het de kijkers bij.” Gavins passie voor de schoonmaak blijft door zijn beroep als accountmanager van totaalleverancier schoonmaak en hygiëne BOMA Nederland en door zijn rol in de sociale media. En… ook in de verkiezing Schoonmaker van het Jaar speelt Gavin een verbindende en motiverende rol, ook op LinkedIn. Eind juni postte Gavin deze uitdaging:
“Er is al zoveel gezegd, maar ik wil toch even hier delen dat ik mega dankbaar ben. Super toffe ervaring, dankzij de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing om op deze manier een video te presenteren. En hopelijk gaan er nog meer volgen. Als je mij 6 maanden geleden had verteld dat ik dit nu zo zou doen, had ik je nooit geloofd. Ik kijk nu al uit naar de video’s met de 10 genomineerden en het evenement op 20 september. Maar even wat anders… zie ik je daar? 😁.
Verbinding met de basis
“Schoonmaak en software hebben overeenkomsten en verwantschap én kunnen kracht geven. Mijn doel is om schoonmaakbedrijven, midden en klein, te helpen om zich te focussen op hun core business: schoonmaken en/of specialistisch reinigen.” Op 20 september, tijdens het verkiezingsfeest, is ook Antonio Kouwenberg co-host van Herman. Antonio Kouwenberg is 23 jaar, bijna 2 jaar directeur van Klien-IT-Systems en al 11 jaar ervaring in de schoonmaakbranche: “omvangrijk, divers, uitdagend”, beschrijft Antonio.
“Toen ik als tiener bij het schoonmaakbedrijf van mijn vader, schoonmaakbedrijf Klien, een bijbaantje had, vielen me direct de uitdagingen op. Ik vond het fantastisch om in de schoonmaak te werken, werkte samen met een groep collega’s. We hadden plezier, verdiende ‘lekker’ en waren vooral tevreden over het werk wat we uitvoerden. En we merkten de waardering. Ook kreeg ik vaak als reactie: ‘ben jij schoonmaker, waarom doe je dat?’. Ik merkte dat het schoonmaakvak als saai, soms zelfs als neerbuigend werd en wordt neergezet. Jammer.”
Verbindend thema
Dit jaar heeft het organisatieteam Petra de Bruin en Esther van der Lelie voor het thema Simply. The best gekozen. Waarom? Vaak wordt gedacht dat schoonmaak simpel is. Nee, schoonmaken is echt een vak! Gediplomeerde en gespecialiseerde schoonmakers zijn topsporters, zij doen hun best, zij zorgen voor een ‘best gevoel’ van wie dan ook. Een gevoel van beleving en welzijn. Overal en altijd. “Tijdens het glitter- en glamourfeest stijgt Simply. The best naar het podium 😉. Wel verdiend voor de finalisten, de halve finalisten, de aangemelde uitblinkers en alle andere schoonmakers en specialistisch reinigers van Nederland”, sluiten Esther en Petra af.