Het valt mij steeds vaker op dat als ik in het buitenland verblijf voor werk of vakantie dat de hygiëne eisen en standaarden echt anders zijn dan in Nederland. We zien schoon niet, we zien nou eenmaal wel vervuiling. En wellicht is dat wel het mooiste compliment dat je kunt maken aan de schoonmaker; het wegpoetsen van zaken die je niet wilt zien.
De laatste jaren hebben we bedrijfsmatig veel focus gehad op productiviteit, effectiviteit en resultaat. Wat we niet uit het oog moeten verliezen is dat schoonmaak mensenwerk is en dat productiviteit niet rekbaar blijft. De focus voor ons als fabrikant moet liggen op professioneel materiaal dat het werken lichter, sneller maar vooral ook leuk en makkelijk maakt. Met een schoon resultaat als beloning voor de inspanning.
Dat schoonmaken ook gewoon leuk is zien we steeds vaker terug in social media posts van zogeheten Cleanfluencers. Mensen die het leuk vinden om thuis, op het werk of in de tuin zaken aan te pakken en lekker schoon te maken. Ze hebben soms miljoenen volgers en ik moet toegeven dat de filmpjes ook heerlijk zijn om naar te kijken. Een schoon terras, een keuken die onder handen wordt genomen, glasbewassing op grote hoogte maar ook video’s over zwaar vervuilde huizen en zelfs schoonmaak na lijkvindingen. Echt wel heftig om te zien waar schoonmakers soms mee te maken krijgen. Dat er soms tips en adviezen voorbij komen waar we als professionals onze wenkbrauwen bij optrekken, nemen we op de koop toe.
Dat er Cleanfluencers, clean-toks en Facebook-groepen bestaan, geeft aan hoe we schoonmaak beleven, willen delen en vervulling vinden in de behoefte op een schoon bestaan. Dat sluit natuurlijk naadloos aan bij de verkiezing Schoonmaker van het Jaar, waarin de jury op zoek gaat naar die professional die zijn of haar vak verstaat en de werkomgeving geeft waar ze behoefte aan hebben.
We kunnen niet wachten op de lach op het gezicht bij de winnaar die trots een jaar lang het predicaat mag dragen en het mooie vak van schoonmaker mag vertegenwoordigen in het land.