Onze Goud Plus-partner Vileda Professional ontwikkelt en produceert innovatieve schoonmaakoplossingen voor de professionele gebruiker. “Productontwerp doen we met de schoonmaker als centraal uitgangspunt. En dat begint met luisteren, observeren en leren van schoonmakers op de werkvloer. Niet voor niets zijn tevreden schoonmakers ons grootste compliment.” De Schoonmaker van het Jaar-verkiezing krijgt steun van 17 fijne partners. In 5 vragen maak je kennis met Martijn Gilhuis, adviseur van hygiënische schoonmaakconcepten bij Vileda Professional.  

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en jij besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“In 2009, 15 jaar geleden, stapte ik de schoonmaakwereld in. Ik werkte als accountmanager bij King voor facilitaire en medische oplossingen en was verantwoordelijk voor een project met microvezelconcepten voor verpleeg- en verzorgingshuizen. Ik maakte kennis en werkte samen met Vileda, en maakte de overstap. Toen kwam ik ook in aanraking met de schoonmakers op de werkvloer. Zo kreeg ik het schoonmaakvirus te pakken. Het schoonmaakvak is echt emotie. De schoonmakers streven er echt naar om hun werk goed te doen en willen dat hun vaardigheden worden erkend. Die vastberadenheid merk ik nog steeds, elke dag opnieuw.

Wat is de kracht van jullie bedrijf/brancheorganisatie?
“De schoonmaakbranche blijft in ontwikkeling. Bij Vileda zijn we altijd op zoek naar betere schoonmaakoplossingen. We halen inspiratie uit de praktijk, luisteren naar de ervaringen en adviezen van schoonmakers en gebruiken die als basis voor onze ontwikkelingen. Dat is onze sterke kracht. Dat is onze aanpakmentaliteit. We staan zij aan zij met schoonmakers op de werkvloer begrijpen wat er nodig is, combineren dat met theoretische kennis en brengen dit direct in de praktijk.

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
Of je nu een kantoor, een ziekenhuis of zelfs een cleanroom binnenstapt, de aanwezigheid van schoonmakers moet meer zichtbaar zijn. Vaak worden ze over het hoofd gezien en krijgen ze niet de waardering die ze verdienen. Toon respect en vriendelijkheid naar alle schoonmakers. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat jij comfortabel naar het toilet kunt. Waardeer ze, met kleine gebaren van dankbaarheid. Ik zeg ze altijd gedag. Worden de schoonmakers netjes aangesproken, dan voelen ze zich gewaardeerd. Het zijn kleine dingen die voor de schoonmaker een groot verschil maken.”

Wat is jouw meest populaire blog of column?
Ik wil gezien worden, de blog van mijn Vileda-collega Paul Harleman vind ik de allerbeste.”

Al die plekken heb ik voor je schoongemaakt. Dat is fijn toch. Want als ik dat niet zou doen komt het niet goed. Daar ga jij je niet beter door voelen, je werkt minder productief en misschien raak je wel besmet met een niet zo fijne bacterie of virus. Ik ben een kostenpost zeggen ze, lever geen bijdrage aan de winst. Maar ik kan je wel vertellen dat als ik mijn werk niet goed doe of er gewoon mee stop, het zeer waarschijnlijk veel verlies gaat opleveren. Voor iedereen. Zo is het ook nog eens keer.

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Simpelweg, omdat onze schoonmakers het verdienen om geëerd te worden. Door de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing staan alle schoonmakers en het schoonmaakvak veel meer in de schijnwerpers. Schoonmakers krijgen aandacht en de schoonmaakverkiezing van het jaar krijgt landelijke bekendheid. Geweldig toch?!”