Over enkele dagen is het zover: je hebt de kans om de grootste schoonmaak- en hygiënebeurs ter wereld te bezoeken: Interclean in Amsterdam. Natuurlijk organiseren we daar het Cleaners Choice Event op dinsdag 14 mei. Met Insight Driven Director Robert Stelling en zijn team als bedenker, initiator én gastheer. “Je beleeft op Interclean Amsterdam echt alles op schoonmaakgebied in Nederland en wereldwijd. Bezoekers uit 140 landen zien alle 13 hallen. Van dinsdag 14 tot en met vrijdag 17 mei.” Alle deelnemers, juryleden, partners, finalisten en betrokkenen van de Schoonmaker van het Jaar proeven de bevlogenheid, betrokkenheid, inspiratie en innovatie in segmenten als machines, materialen en middelen, hoge druk, data en digitaal, stoomreiniging, toiletten, glazenwassen en gezondheidszorg. Met Robert slaan we in 5 vragen de brug tussen Interclean en verkiezing.

Wanneer ben je de schoonmaakwereld ingestapt en jij besmet geraakt met het schoonmaakvirus?
“Sinds 2012 ben ik in de RAI gaan werken. Ik ging als product manager Interclean Amsterdam organiseren, met een evenementen- en marketingachtergrond ben ik er toevallig ingerold.”

Wat is de kracht van jullie bedrijf/brancheorganisatie?
“Wij proberen te luisteren naar wat de markt nodig heeft. Nee, we bedenken het niet vanuit een ivoren torentje. We luisteren wel naar verenigingen, branches, bedrijven, organisaties: hoe kunnen we jullie – verder – helpen met ‘dedicated’ schoonmaak?”

Wat was, is en blijft jouw compassie met de schoonmakers?
“Wat ik daar mooi aan vind, is de toekomst van de schoonmaakindustrie. Er zijn innovaties te zien met de Innovation Award-ceremonie als start van de Interclean. We moeten niet vergeten dat automatiseren en innoveren heel belangrijk is om de 180.000 schoonmakers niet uit het oog te verliezen. Met dagschoonmaak zie je elke dag een schoonmaker. Dat geeft een band.”

Wat is jouw meest populaire blog of column?
“Trends zijn heel belangrijk. Onze trendrapporten zijn de meest gelezen artikelen. Waar gaat de industrie naartoe? Het heeft zeker impact voor het bedrijf, voor mij, voor iedereen. Trends zijn er, zoals IoT-sensoren, datagedreven hygiëne, draagbare technologie, reinigen in kritieke omgevingen, duurzaamheid, toptalent en meer.

Waarom vind je de verkiezing van Schoonmaker van het Jaar belangrijk?
“Schoonmaker zijn uiteindelijk een belangrijke middel. Zonder schoonmakers zijn we nergens. Door een goede opleiding en op een juiste manier betaalt, voelen zij voldoening. De mensen van de werkvloer maken hun keuze van welke producten je als werkgever koopt, die echt makkelijker werken en het werken veiliger maken.”