Er is in de loop van de jaren al heel veel gedaan om de buitenwereld op een andere manier naar professioneel schoonmaken te laten kijken. Campagnes die duidelijk maken dat schoonmaken een vak is, zijn er al vanaf het moment dat ik de schoonmaakwereld kwam binnen wandelen. En de verkiezing Schoonmaker van het Jaar is inmiddels ook een gewaardeerd jaarlijks terugkerend festijn, waarbij schoonmakers publiekelijk in het zonnetje gezet worden. En dat doen we vooral voor de buitenwereld, niet voor onszelf.

Wij weten wel dat schoonmaken een vak is. Wij weten wel dat ons werk belangrijk is en schoonmakers onmisbaar zijn. Maar grote delen van de buitenwereld denkt nog steeds dat als je echt niets anders kunt, je de schoonmaak maar in gaat. Denkt dat wij hun troep opruimen. Denkt dat wij de strepen uit hun pot wegpoetsen. Maar zo werkt het niet en zo is het niet. De schoonmaker is niet degene die doet wat een ander heeft nagelaten. De schoonmaker is er om ervoor te zorgen dat onze leefomgeving verzorgd en ‘hygiënisch veilig’ blijft. Daar is kennis, kunde en ervaring voor nodig.

En dan nog wat anders. Kennis en kunde komt je niet aanwaaien. Daar moet je voor investeren. Net als mooie, effectieve en duurzame hulpmaterialen. Een timmerman geef je toch ook geen beitel van pisbakkenstaal. Die geef je mooi, solide en professioneel gereedschap. Helaas wordt daar niet altijd zo over gedacht. ‘Goedkoop’ heeft bij sommigen toch nog een te belangrijke positie in de hersenpan als het om schoonmaken gaat. En dat geldt ook voor opdrachtgevers. Daar zitten ook minder goede appeltjes tussen, waarbij het allemaal niets mag kosten. Laten we als branche ook daarvoor blijven vechten. Geef de helden van de maatschappij goed gereedschap, waardeer ze met daden en beloon ze goed. Want erover praten is goed, maar daden spreken meer.

Pim Hilgerdenaar van Crohill deed recent in Clean Totaal een oproep om een andere naam voor de schoonmaker te bedenken. Nou Pim, hier is ie dan: schoonmaaktechnicus. Die kant gaan we met alle mooie nieuwe schoonmaaktechnologieën uiteindelijk wel op.

Leve de schoonmaker/ster!

Paul Harleman
Vileda Professional